Van MOETEN naar WILLEN

Van MOETEN naar WILLEN

Hoe breng je als leidinggevende je medewerkers van moeten naar willen?

In een rapport van Securex (*) over de zelf-determinatietheorie (ZTD) wordt gesproken over  verschillende vormen van motivatie. Ofwel worden mensen gemotiveerd door extrinsieke motivatie (opgelegd door anderen) ofwel zijn mensen intrinsiek gemotiveerd (vanuit zichzelf) - en alle schakeringen daartussen. 

Wanneer er taken opgelegd worden dan wordt dit beschouwd als “moeten” waardoor je terecht komt in een  belonen/straffen systeem. Daar wordt je niet meteen warm van, toch? Maar wanneer ze een taak zelf “willen” volbrengen dan komen ze in contact met zinvolheid & plezier.

Uit studies is gebleken dat intrinsiek gemotiveerde mensen, langer willen werken, meer plezier en voldoening beleven in het werken, meer betrokken en dus ook gelukkiger zijn in werk en leven. Ze worden als het ware echt ambassadeurs.

Enkele cijfers hierbij. Intrinsiek/autonoom gemotiveerden willen gemiddeld 4 jaar langer werken vergeleken met de anders gemotiveerden. Ze hebben vandaag ook, gemiddeld gezien, duidelijk minder ziekte dagen (21 minder ziektedagen, minder ziektemeldingen, minder spanningsklachten en stressklachten). Dat uit zich ook in de cijfers voor Burn-out. Bij de “willers” is dat slechts 7%, bij de “moeters” stijgt dit tot bijna 49%.

Wat zijn nu de hefbomen om medewerkers meer in het kamp van de ”willers” te krijgen? Wel dan dienen we het ABC van intrinsieke motivatie aan te scherpen.   Autonomie (ervaren van keuzevrijheid en zinvolheid), verBondenheid/Betrokkenheid (gevoel hebben deel uit te maken van een hecht team en Competentie (zich bekwaam voelen, ingezet worden op eigen sterktes).

Dit stemt ook helemaal overeen met de bevindingen van Prof. Annemans over geluk en werkgeluk in België. Naast deze ABC is ook de rol van de leidinggevende zeer belangrijk in het bereiken van werkgeluk. Het empathisch vermogen van de leidinggevende en ook het onderkennen van het potentieel van de medewerkers en hen laten groeien zijn beslissende factoren (+/- 75%) voor het werkgeluk van de Belgische medewerkers.

Belangrijk is het dan dat je als leidinggevende bewuste aandacht schenkt en werkt aan die verbondenheid, het team gevoel, aan de autonomie en het inzetten op de juiste competenties. Dat kan je doen via een coachende stijl van leiding geven. De coachende stijl van leidinggeven is gericht op het laten ontluiken van het potentieel, het motiveren van medewerkers om ook zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties, hun belangen.

In de coachende manier van leidinggeven geef je niet zomaar antwoord op alle vragen, maar laat je mensen zelf ook nadenken over die vragen, je laat ze zelf initiatieven nemen, je geeft ze tijd en ruimte om zelf met oplossingen te komen.

Volgens het “oude leadership model”, zijn we gewend wanneer iemand een vraag stelt, meteen een antwoord te geven en dan is het probleem weer opgelost. Maar dat draagt  niet echt bij aan de ontwikkeling van je medewerkers, je stimuleert ze niet om zelfstandig na te denken, om hun competenties in te zetten of nieuwe te ontwikkelen. Sta er eens bij stil welk het effect het nog kan hebben op de teambetrokkenheid, wanneer er gebruik gemaakt wordt van de expertise en kennis van omringende collega’s & medewerkers wanneer ze elkaar helpen in nood, dan wanneer jij als leidinggevende alles oplost voor hen.

En ja, ik hoor het al zeggen, deze manier van leidinggeven kost toch meer tijd?  Ja, in het begin klopt dat. In het begin ga je meer energie en tijd investeren in het begeleiden & uitdagen van je medewerkers, maar na verloop van tijd hebben ze nieuwe vaardigheden & competenties ontwikkeld en zullen ze minder vaak vragen stellen. Jij kan dan ook meer focussen op jouw doelstellingen en ontwikkelpunten.

Niet alleen leidinggevenden zijn geholpen met deze coachende manier van werken, maar ook experten, mentoren, leerkrachten, projectmanagers, begeleiders, teamleiders  met veel ervaring kunnen dankbaar gebruik maken van deze werkwijze. Het helpt hen te focussen op wat echt belangrijk is (zie het verhaal van Bruno hieronder).


Wat is nu de basis van die coachende vaardigheden. Je geeft de medewerker de volle aandacht, je luistert naar de medewerker en dan ga je vragen stellen in plaats van antwoorden te geven. Je gaat je medewerker zelf laten nadenken over wat die zelf kan doen, waar die eventueel hulp kan vinden, wat die kan bijleren. Je zet je medewerker aan tot pro-activiteit. In plaats van zomaar te komen vragen voor een oplossing, gaan ze leren hoe ze zelf al kunnen nadenken over het probleem en zelf al mogelijke oplossingen kunnen verzinnen.

Wat dien je zoal te leren wanneer je coachend wil leiding geven?  Wel eerst en vooral is het belangrijk om wat inzicht te verwerven in gesprekstructuren en de eigenschappen van goede communicatie (zowel verbaal als non-verbaal). Daarna is werken aan je basisvaardigheden; zoals leren luisteren, vol aanwezig zijn, open vragen stellen, samenvatten, doorvragen en zo meer een mooie stap vooruit.

Nadat je deze vaardigheden onder de knie hebt, kan je er voor kiezen om je verder te ontwikkelen in het leren waarderen en confronteren, inspireren, herkaderen, omgaan met weerstand en het inbrengen van humor, in je gesprekken. Vervolgens ga je dit toepassen in de praktijk en je ervaringen delen met anderen. Via een intervisie kan je stilstaan bij je eigen ontwikkelpunten en leren van anderen.

Het lijkt misschien overweldigend en veel, maar bij NextStep coaching bieden we deze kennis & leerstof aan, gespreid over 5 intensieve, dynamische, interactieve dagen. De 5- daagse opleiding “Boost je coachende vaardigheden”  is een opleiding die zowel geschikt is voor leidinggevenden, als voor mentoren/experten, als voor (beginnende) coaches. Wil je dit als onderneming aanbieden aan je werknemers, dat kan ook.

Ik verwijs graag naar meer specifieke info over deze opleiding via volgende links;

Op deze webiste: Boost je coachende vaardigheden

Of op de website van NextStep coaching;

voor jou als coach/leidinggevende/mentor: Boost je coachende vaardigheden - loopbaangeluk

En voor jou als contact van een onderneming: Boost je coachende vaardigheden - organisaties

Interesse in andere trainingen en workshops bij mij  of bij bij NextStep coaching, kijk voor alle info verder op deze website of op de website Jouw partner in loopbaangeluk - Loopbaangeluk.be


(*) Bron Focus Report Securex: “Kwaliteit van motivatie bepaalt tot welke leeftijd u wilt werken”, Hermina Van Coillie, Juli 2017


Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken